Chefoskopet - bättre arbetsmiljö för chefer
Rusta organisationen så att det blir enklare att göra jobbet som chef! Ta hjälp av ett kostnadsfritt, forskningsbaserat och väl beprövat verktyg.
Ny version hösten 2025
I mitten av oktober kommer en ny förbättrad version av Chefoskopet att publiceras och kan då börja användas direkt. Verktyget i sin nuvarande form kommer att finnas kvar under en begränsad tid och tas bort permanent den 28 januari 2026.
Hur chefen har det påverkar medarbetarna och hela verksamheten. Hur lätt är det att göra jobbet som chef i er organisation?
När man pratar om ”en bra chef” menar man ofta individuella förutsättningar och egenskaper. Men chefens organisatoriska förutsättningar för att göra ett bra jobb pratas det mindre om. Det kan handla om antal medarbetare per chef, hur tydligt chefsuppdraget är formulerat och hur mycket administrativt och tekniskt stöd som chefen har tillgång till.
Med hjälp av Chefoskopet kan ni synliggöra vilka förutsättningar som era chefer har idag och om något kan förbättras. Målet är att alla chefer ska få rätt förutsättningar för att utföra sitt uppdrag och samtidigt må bra. Chefoskopet ger stöd till ett systematiskt arbetssätt som grundar sig på forskning.
Chefoskopet ger er
- En överblick av forskningen om chefers organisatoriska förutsättningar.
- En helhetsbild av hur chefer har det hos er: hur de upplever balansen mellan krav och resurser, hur de fördelar sin arbetstid och hur kommunikationsvägar och stöd ser ut.
- Insikter om hur ni kan förbättra era chefers förutsättningar.
- Ett stöd för att leda ert utvecklingsarbete på egen hand.
Kom igång!
Boka vägledning med våra experter och få tips på hur ni kan komma igång med chefers arbetsmiljö.
Så går det till
Tillsammans tar ledningen del av vad forskningen säger om chefers förutsättningar. Det ger ett gemensamt språk och en möjlighet att reflektera tillsammans. En ökad samsyn är grunden för att ni tillsammans ska kunna utveckla organisationen.
I nästa steg kartlägger ni hur cheferna har det i er organisation och analyserar svaren. Utifrån det kan ledningen prioritera och fatta beslut om insatser som ger effekt i rätt riktning. I Chefoskopet finns inget facit, utan det är ett stöd för att ha samtal om vad som behöver förändras i just er organisation.
Presentera Chefoskopet
Här finns stödmaterial när ni behöver få ett beslut om att använda Chefoskopet i er organisation. Använd gärna powerpoint-presentationen eller aktiviteten för att presentera verktyget. I båda finns förslag på filmer att visa och frågor för dialog.
Så förbättrar de chefernas arbetsmiljö
Bollebygds kommun tog hjälp av Chefoskopet för att kartlägga chefers arbetsmiljö och formulera konkreta åtgärder för förbättring. I filmen får du höra chefer, skyddsombud och medarbetare berätta hur de upplever den positiva förändringen.
Det är så lätt för chefer att glömma bort sin egen arbetsmiljö
Vanliga frågor och svar
Här finns svar på de vanligaste frågorna om Chefoskopet.
Chefoskopet vänder sig dels till ledningsgrupper som kan påverka verksamhetsnära chefers förutsättningar och dels till processledare. Under arbetets gång involveras även verksamhetsnära chefer och deras chef.
Att genomföra Chefoskopet brukar ta 6-12 månader i kalendertid. Det handlar om processen från förankring till att ta fram åtgärder. De som har använt Chefoskopet vittnar om att det är meningsfull och väl investerad tid.
Vilka personer deltar och hur mycket tid behöver de lägga?
Den övergripande ledningen har 3–5 gruppaktiviteter à cirka 2 timmar. Verksamhetsnära chefer besvarar 2 enkäter och deltar i 4 gruppaktiviteter à cirka 2 timmar, tillsammans med sin närmaste chef. Processägare och processledare lägger tid emellan aktiviteterna, både före och efter varje aktivitet. Processledaren stämmer av löpande med processägaren.
Hur ska man hitta tiden?
Många delar av Chefoskopet går att genomföra på redan inbokade möten. När processen är klar så brukar det visa sig att man har frigjort tid tack vare tydligare prioriteringar och beslut om att fördela och utnyttja resurserna bättre. En del börjar med att göra Chefoskopet i en eller två förvaltningar först. Andra tar hela organisationen på en gång. Det kan bero på organisationens storlek och antal chefer.
- Forskning omsatt i praktiskt stöd.
- Metoder för att kartlägga chefers vardag.
- Stöd för analys och dialog om hur er organisation kan utvecklas.
- Intervjuer med forskare i korta faktafilmer och poddar.
- Kunskaper om nyckelfaktorer för ett hållbart utvecklingsarbete.
- Vägledning för processledare.
Allt innehåll i Chefoskopet bygger på forsknings- och utvecklingsprojektet Chefios (Chef, Hälsa, Effektivitet, Förutsättningar i Offentlig Sektor). De steg, metoder och det stöd som verktyget innehåller har utvecklats i nära samarbete med forskarna.
En viktig utgångspunkt i Chefios var att undersöka sambandet mellan organisatoriska förutsättningar, arbetsmiljö, hälsa och verksamhetens resultat.
Många uppskattar det gemensamma lärandet om hur organisatoriska förutsättningar påverkar och om hur chefer i organisationen har det.
Ja, vi rekommenderar att arbetet leds av en processledare. En del organisationerhar valt att använda två processledare – en för intern kommunikation och hantering av enkäter samt en processledare som leder gruppaktiviteter.
Olika roller i utvecklingsarbetet beskrivs på sidan Start.
I mitten av oktober 2025 kommer en ny förbättrad version av Chefoskopet att publiceras. Syftet är att göra verktyget ännu tydligare och lättanvänt.
Chefoskopet publicerades första gången 2018. Sedan dess har verktyget tillfört värdefullt stöd för att utveckla chefers organisatoriska förutsättningar i många organisationer i hela Sverige. Suntarbetsliv har lyssnat in vad användarna har tyckt är både styrkor och svagheter under den tiden. Utifrån detta genomförs nu en rad förbättringar:
Tydligare syfte och målgrupp
– Verktyget riktar sig till processledaren som ska leda arbetet.
– Tydligt när olika roller i organisationen involveras.
Enklare att förstå processen
– 9 steg som ger en tydlig struktur över helheten.
– Fokus på det viktigaste innehållet.
Processledaren får tydligt stöd hela vägen
– En sida för övergripande planering.
– Instruktioner och stödmaterial för varje steg.
Visuell uppdatering
– Lättare att navigera och förstå innehållet.
– Ökad tillgänglighet.
Stabilare enkäter (uppdaterades 18 juni)
– Ny plattform ger stabilare enkäter.
– Enklare att förstå och tolka resultaten.
Den nya versionen publiceras i mitten på oktober 2025 på en ny webbadress och du kan då fortsätta precis där du är. Verktyget i sin nuvarande form kommer att finnas kvar under en begränsad tid och nås från nya versionen.
Om ni har ett pågående arbete med Chefoskopet är det bra att redan nu planera in tid för att sätta er in i och börja använda den uppdaterade versionen. Håll utkik i Suntarbetslivs nyhetsbrev för snabbt besked om när den nya versionen är publicerad!
Avlastar chefer med teamledare
Lycksele arbetar med Chefoskopet i hela kommunen för att förbättra sina chefers arbetsmiljö. I verksamhet Stöd, vård och omsorg är en åtgärd att anställa teamledare.